виховна робота

                                                Жовтень--чудова пора!
                                          Ярмарок в школу до нас завіта.
                                          Заходьте всі разом,чи то поодинці--
                                             чекають на вас там чудові гостинці.
                                         Є чим дивуватись і шо продавати.
                                         Там щедрі дарунки городу і саду.


Мета свята:продовжити знайомство з

традиціями українського народу. Виховувати
щанобдиве ставлення до спадщини предків.










 Ми дуже любимо грати у виставах, виступати на сцені.

Разом з шкільним бібліотекарем Голуб Ольгою Миколаївною підготували і провели театралізовану виставу "Книгу шануй і бережи"  для учні  в перших класів.  Мета: познайомити учнів з правилами користування підручниками.



 Перше вересня... Яке чудове свято! Всі чекали його ціле літо.І ось довгоочікувана зустріч.

Перший урок писвятили найголовнішому --доброті.
З метою виховання людяності,щирості,толерантності та поваги до інших людей.
Девіз уроку доброти:   "Хай добрим буде розум ваш,а серце--мудрим буде."С.Я.Маршак


ВИСТАВКА МАЛЮНКІВ
"моя сім'я"
"домашній улюбленець"


УРОК  МИРУ
                                                   (конспект уроку)
Мета: формувати в учнів  усвідомлення себе українцем, ціннісне ставлення особистості до суспільства і держави. Виховувати товаристкість, взаєморозуміння, терпимість, прагнення до миру. Вшановувати пам'ять воїна-захисника.
Хід години спілкування
І.Організація класу
Учитель:      
              У всьому світі – кожен зна:
             Є Батьківщина лиш одна.
             І в нас вона одна – єдина.
             Це наша славна …….(Україна).  Д. Комілевська

ІІ. Основна частина
Учитель:
Багата та щедра, наша рідна земля, ненька – Україну.  Кожен з вас живе серед  дорогих та близьких людей. Тато, матуся, брат, сестра, дідусь, бабуся, тітка. Вся ваша рідня становить ваш рід. Рід від роду – то народ України. Від любові до своєї родини починається любов до  свого народу, до своєї держави.
Вірш «Пісня землі»
Микола Сингаївський
Батьківщини рідної сади
Нахилились цвітом до води.
Кожна гілка - в сонці, у теплі
Щедро пахне соками землі.

Батьківщини рідної поля –
Кожна квітка серце звеселя,
Кожна стежка кличе в дивосвіт,
Де на росах – наш дитячий слід.

Батьківщини рідної гаї
Кличуть серце в затінки свої.
Зупинись і слухай солов’я
І відчуй, що це земля твоя.

Учитель:
Сьогодні на годині спілкування ми звернемося до вічної теми — теми дружби і любові, злагоди і миру поміж людьми. Бо завжди дуже добре жити всім там, де є доброта і любов, взаєморозуміння і терпимість, де між усіма налагоджені добрі стосунки. Там лине пісня і жарти, квітне радість і щастя. Там не тільки добре спілкуватись, розповідати і слухати про все на світі, а приємно просто мовчати, бо знаєш, що тебе оточують доброзичливі люди, твої друзі, які не зрадять і не осудять, які прийдуть на допомогу, порадять, добрим словом розвіють усі негаразди. Та найбільше в світі щастя — це мир на землі, коли на ній розквітають чарівні квіти, а люди живуть спокійно, земля не здригається від страшних вибухів, а діти вчаться, здобувають знання, щоб зробити наш край ще прекраснішим. Мир на землі — це найбільше благо, бо є тато і мама, ніхто не гине у боях, і багато радості у світі.

Вірш «Мир на землі»
Надія Красоткіна
Учні:
Мир на землі — це затишок і тиша,
Це сміх дитячий і душі політ!
Коли поет чарівні вірші пише
Про незвичайний, дивовижний світ.
Мир на землі — це росяні світанки,
Краса і творчість, пісня у гаях.
Мир на землі — це вечори і ранки
Із радістю і щастям у серцях.
Учитель
Це дні роботи, сповнені натхнення,
Щасливі сім’ї, здійснення надій.
Й нас не лякають вибухи страшенні,
Й солдати не кидаються у бій.
Мир на землі — це дім і мама, й тато,
Й любові стільки — просто через край!
Це та земля, де щастя є багато
І в кожнім домі — хліба коровай!
Це та земля, де сміх і пісня лине,
А діти йдуть до школи знов і знов.
Й ніколи у боях ніхто не гине,
Бо там господар — щастя і любов!

Інтерактивна гра «Асоціативний кущ»
Про мир і щастя мріють люди з давніх-давен, скільки існує людство, стільки й живе у серцях чарівна мрія про мир. Бо ж лише коли мир є, то можуть здійснитись усі найзаповітніші прекрасні мрії людини, її надії і помисли, тоді кожен може реалізувати себе повністю, розкрити свої здібності і таланти. А як ви розумієте значення слова «мир»?
(На дошці записано слово мир. Діти приєднують до нього стрілочками слова, що з ним асоціюються)

Учитель:
То чому ж виникають війни? Ви задумувались над цим? (Відповіді дітей) Мабуть, тому, що виникав розлад між людьми, не було між ними злагоди, кожен хотів слави або заздрив іншому, хотів довести, що він кращий або прагнув помсти. От чому між дітьми виникають сварки і бійки? (Відповіді дітей) Тому, що не хочуть поступитися, хтось вважає себе кращим, хоче верховодити, а інший не дає цього зробити. Якщо поміж дітьми пропала злагода, то і миру не буде, діти обов’язково поб’ються або ж будуть сердитись одне на одного, ображатись. Тому дуже- дуже важливо з раннього дитинства вчитись жити у злагоді і в мирі, дотримуватися норм людської поведінки, вчитися так поводитися, щоб нікого не образити, не скривдити тих, хто слабший або менший. Треба бути з усіма ввічливим, чемним, вміти слухати людей і чути, поступатись і переконувати словами, а не кулаками. З раннього дитинства треба вчитись бути дипломатами, вміти гарно і переконливо доводити свою правоту, добирати потрібні слова. Коли з дитинства всі навчаться так поводитись, то й коли стануть дорослими, так чинитимуть, а тоді і в суспільстві буде мир і злагода. Для цього треба знати багато правил, законів, заповідей.
                         
Вірш «Палко миру ми бажаєм»
Грицько Бойко
Всі на світі чесні люди,
І дорослі, і малі,
Хочуть миру скрізь і всюди,
Хочуть миру на землі.

Нам не треба воювати.
Ми – вкраїнські трударі.
Нам творити, будувати,
Жити в щасті і добрі.

Кожен з нас у ріднім краї
Владно голос підніма:
Палко миру ми бажаєм
Між державами всіма!

Учитель:
Війна – це жахлива трагедія в житті кожного народу. Ще не було такої катастрофи, яка забрали б більше життів, ніж війна. Болісною раною в історії нашого народу залишилася Велика Вітчизняна війна 1941-1945 років. 22 червня 1941 року на кордонах України почалися запеклі бої. Боротьба почалася не тільки на фронті, але й в тилу. Це були жахливі часи для всіх жителів країни. Скільки пролито крові, скільки сліз матерів, скільки переживань та скільки загиблих забрала з собою Велика Вітчизняна війна! Але все-таки ми перемогли.
(Перегляд відео про  Велику Вітчизняну війну)
Давайте вшануємо хвилиною мовчання всіх загиблих у Другій світовій війні, у Великій Вітчизняній війні, а також людей, які загинули у цю неспокійну годину для України.
(Хвилина  мовчання. Метроном)

Учитель:
Дорогою ціною завжди дістається людям Перемога. Минають роки, змінюються люди, покоління і настає той час, коли зовсім не залишається живих свідків страшних лихоліть, але я впевнена, залишиться пам'ять про них, про їх подвиги. І від нас залежить, щоб це залишилося у пам’яті наступних поколінь. Адже без пам’яті немає майбутнього
.
Хай буде мир
Хай буде мир віднині і довіку!
Хай буде мир й замовкнуть війни злі.
І сльози щастя на своїх обличчях
Відчують всміхнені усюди матері.
Хай буде мир. Веселі будуть діти,
Спокійними скрізь стануть всі жінки
І перестануть думати ночами,
Що десь коханий гине на війні.
Хай буде мир й замовкнуть всі гармати.
Доволі крові, сліз, нещастя й бід…
Хай відпочине змучений боями
До праці звичний чоловічий рід.
“ Хай буде мир! “- звертаються до Бога,
Чоло зросивши потом трударі,
Бо хочуть, щоб сміялись дзвінко діти
На нашій древній галицькій землі.
Хай буде мир віднині і довіку!
Хай буде мир й замовкнуть війни злі!
Хай у міцних обіймах всі народи
Ідуть у майбуття через віки.

Виставка малюнків.






УКРАЇНА – ЄДИНА КРАЇНА
(конспукт уроку )
3 -клас
ТЕМА: Україна – єдина країна.
МЕТА: розширити поняття про єдність, незалежність і суверенність нашої держави, сприяти формуванню національної самосвідомості школярів; розвивати в учнів активну громадянську позицію щодо єдиної, цілісної держави; виховувати майбутнього захисника своєї Вітчизни, любов до рідного краю. 
ОБЛАДНАННЯ: карта України, українські краєвиди, малюнки дітей, Конституція України, зображення державних симвовлів, вишиті рушники, квіти для віночка, стрічки. 
Вишита колоссям і калиною,
Вигойдана співом солов’я,
Зветься величаво – Україною,
Земле зачарована моя.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
Вчитель говорить слова під музику.
Вчитель
Моя найкраща в світі сторона,
Чарівна, неповторна, Україно!
Для мене в цілім світі ти — одна
І рідна, й мила, дорога, єдина.
Учень 1
Ми всі малі пагінчики твої
Прийшли у світ, щоб в нім добро творити.
Хоч, може, й кращі є на цій землі краї,
Та нам судилось в Україні жити.
Учень 2
Ми — патріоти, дочки і сини,
Для твого блага все в житті здолаєм!
Бо ти найкращий, краю мій ясний,
Вітчизну й матір ми не вибираєм.
Вчитель
А просто любимо, бо ця земля свята,
Вона нас народила і зростила.
Вітчизною зовемо неспроста,
Бо нам вона дала і душу, й крила.
- Діти, сьогодні ми здійснимо подорож просторами нашої держави. Мандруючи, потрапимо у наймальовничіші куточки країни і зберемо віночок з її багатств.
ІІ. Основна частина
Спочатку заглянемо у рідне містечко – СМОЛіНЕ розповімо усій країні про наше привітне місто і талановитих його мешканців.
1 учень – короткі відомості про СМОЛІНЕ
2 учень – розповідь про нововолинського поета Олександра Каліщука та ознайомлення з його заповідями.
10 порад від Олександра Каліщука:
1. Шукай, не зупиняйся.
2. Іди вперед, не оглядайся.
3. Сумнівайся і виправляйся.
4. Помиляйся, але кайся.
5. Удосконалюйся, навчайся.
6. І не спіши, і не гайся.
7. З минулим попрощайся.
8. Любити людей старайся.
9. Від зла завжди відвертайся.
10. Добру лише і Богу поклоняйся.
3 учень – зачитує вірш Олександра Каліщука.
Вчитель
Безумовно, найціннішим надбанням нашого селища є його мешканці. Завдяки їхній натхненній праці та творчості і розвивається наша мала Батьківщина.
Ось ми і наблизились до столиці України – древнього Києва. Це величне місто відкриває перед нами свої простори.
Хто з вас був у Києві?  Що вам про нього відомо?
Вчитель
Україно! Символи твої
Пронесемо ми через віки!
Лиш тобі серця даруємо палкі!
На дорогах Всесвіту для нас
Урочисто гімн коли звучить!
У шанобі, з трепетом у серці
І дорослий і малий мовчить!
(Звучить Гімн України)
Вчитель
Важкі часи настали для нашої держави. Нас хочуть розділити , але ми – українці – сильна нація, і Україна – єдина країна. Кожен з нас має любити свій народ, його культуру і традиції, як це робили ті, хто загинув за нашу незалежність на полі бою. Вшануємо пам’ять загиблих героїв хвилиною мовчання.
(Горить свічка пам’яті…)
Відвідавши древнє місто ми подорожуємо далі, а наш віночок поповнюється ще однією квіточкою.
І ось ми завітали у гарний, мальовничий, багатий край, а ім’я йому – Донбас. Зараз ми на сході, а щоб потрапити сюди із заходу, потрібно йти 90 днів, долаючи пішки по 30 кілометрів щоденно.
Багаті землі цієї території на корисні копалини. На сході України, як і на заході ( зокрема у нашому місті), є поклади кам’яного вугілля. Шахтарі працюють над видобуванням його, щоб забезпечити тепло наших осель.
Детальніше про це нам розкажуть наші дослідники.
(Доповіді дітей)
Після того, як ми ознайомилися з корисними копалинами рідного краю, наш віночок збагатився ще однією квіточкою.
Нас манить до себе красою морської блакиті іширокі простори степів.
РЕЛАКСАЦІЯ
Діти, переглядаючи відео мальовничих куточків півдня України в цілому, відпочивають.
Насолодившись красою півдня України до нашого українського віночка вплітаємо ще одну квіточку.
Наша подорож на цьому не закінчується. Пропоную помилуватися красою Карпатських гір і заслухатися в звучання рідного слова.
Український народ обдарований милозвучною, солов’їною, рідною українською мовою. Вона має статус державної. Про це записано у статті 10 Конституції України. Адже кожна людина, яка проживає в Україні, повинна вміти розмовляти і добре знати державну українську мову.
(Звучить пісня «Мова єднання».)
Історія нашої країни сягає глибини віків. Це держава із цікавим минулим, багатою культурною спадщиною, давніми народними традиціями. Тут живуть працьовиті волелюбні люди. А ще наша земля багата різними талантами.
- Давайте спробуємо себе у ролі поетів і підберемо риму до вірша про Україну.
Вчитель зачитує вірш з незакінченими рядочками,а учні римуючи його доповнюють.
ВІРШ ПРО УКРАЇНУ
Ось небо блакитне і сонце в зеніті!
Моя Україна найкраща у …. (світі!)
Моя Україна – це ліс і озерця,
Безмежні степи і чарівні … (джерельця.)
Красиві пейзажі і гори високі,
Маленькі струмочки і річки… (глибокі.)
Сади чарівні, мальовничії села,
Моя Україна – це пісня … (весела.)
Це щира, багата, як світ її мова,
Крилата така, мелодійна … (чудова.)
Її обереги верба і калина,
Найкраща у світі – …( моя Україна.)
Бо нам найрідніші Вітчизна і мати.
То як же нам, дітям, її не кохати!
Моя Україна – козацькая слава!
Така волелюбна й мирна … (держава.)
Вона дорога нам, і рідна, і мила,
Бо світ перед нами, як мати, … (відкрила.)
Вітчизна свята, дорога Україна,
Для кожного з нас ти у світі – … (єдина.)

У наш український віночок вплетемо ще одну квіточку. Подивіться, який він став пишний та красивий. Але все-таки чогось не вистачає? Чого?
- Стрічок.
- Мандруючи територією України, ми ще раз переконалися, що наша держава …
Вчитель прикріплює стрічки до віночка, на яких написані епітети до слова Україна: мальовнича, рідна, мелодійна, дивовижна, єдина…
III. Підсумок уроку.
Вчитель
Саме ви, діти, – майбутнє нашої держави. Тож своїми знаннями, працею, здобутками збагачуйте її. Будьте гідними своїх предків, любіть рідну землю, бережіть волю і незалежність України, шануйте свій народ і нашу солов’їну мову.
МИ – ЄДИНА КРАЇНА! Незважаючи на усі негаразди, ми прагнемо одного – спокою, миру та чистого блакитного неба над головою.

(Звучить молитва за Україну)


21                                         21  лютого --міжнародний день рідної мови 


( лінійка)


Мета:  формувати в учнів розуміння того, що українська мова—наш чудовий скарб; розширювати знання про красу і багатство української мови; виховувати почуття любові до рідної мови, гордості, національної гідності ,бажання розмовляти рідною мовою.
                                              ХІД  ЗАХОДУ
Сьогодні державне свято—Міжнародний день рідної мови.  Говорять, що кращої ,ніж рідна мова ,не буває. Вона супроводжує нас все життя. Опановувати мову людина починає з дня народження. Спочатку прислухаючись до слів матері, рідних,згодом—вимовляючи звуки ,слова. Протягом життя—змалку і до останнього подиху—людину супроводжує мова.
     Щасливі ми і горді, що маємо можливість читати твори  Т . Шевченка, І.Франка,  Л. Українки незрівняною українською мовою.

Словом можна торкнутися найніжніших рис характеру людини, найпотаємніших куточків людської душі. Можна створити красу, а можна й спотворити. Мова –це неоціненний божественний дар, який дано людині. Великий вчитель Костянтин Ушинський писав: «Поки живе мова в устах народу ,до того часу живий і народ. Відберіть у народу все—і він усе зможе повернути, але відберіть мову, і він ніколи вже не створить її. Вмерла мова—вмер і народ».

1    Велична,щедра і прекрасна мова!
Прозора й чиста, як гірська вода.
Це України мова барвінкова,
Така багата й вічно молода.
                                                            2    О,мово, ти як дивна сопілка,
                                                              То звеселяєш,то хвилюєш нас.
                                                           Тобі вклонЯлись Леся Українка
                                                           Й благословенний батько наш Тарас.


      3   Від  інших мов вона не гірша,
   Для українців- наймиліша,
Пісенна,ніжна і дзвінка—
Мова Шевченка і Франка.

                                                          4 Із слова починається людина,
                                                          Моя ласкава, мамина , єдина .
                                                       Із мови починається мій рід…
                                                         Щебече соловейко на весь світ.


Найбільша цінність—це люди,які донесли до нас скарби і надбання рідної мови.
    Як море починається з річки, так українське слово—з писемності. Наше слово набирало сили на пергаментах Нестора Літописця, шліфувалося у творах Григорія Сковороди, Івана Мазепи, поглиблювалося під пером Івана Котляревського , удосконалювалося пізніше багатьма  іншими видатними  українцями. Вони прославляли країну своїми справами, пропагували українське слово, національну культуру за межами України.


Яка ж багата рідна мова!                                Вона про все тобі розкаже,
Увесь чарівний світ у ній!                                   Чарівних слів тебе навчить, 
Вона барвиста і чудова,                                   Усе розкриє і покаже,
І  нищити її не смій!                                          Як правильно у світі жить.     



А чи знаєте ви, яке місце посіла українська мова на конкурсі мов у Парижі?
Щоб визначити, яка мова наймилозвучніша, у Парижі  1934р. був проведений конкурс , на якому українська мова посіла  ІІІ місце після      французької та італійської.    
А хто знає, скільки слів у сучасній українській мові?
На це питання відповісти не може ніхто.Адже наша мова постійно розвивається,збагачується новими словами. « Словник української мови» ,який має 11 томів , налічує 135 тисяч слів.

Про багатство нашої мови написав Олександр Підсуха:

Ой, яка  чудова українська мова!
Де береться все це, звідкіля і як?
 Є в ній ліс, лісок, лісочок,
Пуща ,гай, діброва,
Бір, перелісок, чорноліс,
 Є ще і байрак.                                                І така ж розкішна і гучна, як мрія,                                                                                                                                                                                                                                                                                
                                                                           Можна звідкіля і звідки,
                                                                          Можна і звідкіль.
                                                                         Є у  ній хурделиця ,віхола ,завія,
                                                                         Завірюха  ,хуртовина, хуга ,заметіль.

Нині проводиться багато конкурсів знавців української мови. Одним з наймасовіших і найпопулярніших є Міжнародний конкурс ім. Петра  Яцика, який уже понад  10 років проводиться не лише в Україні, а й у богатьох країнах світу.
Все минається, зникають володарі. Держави, будівлі, вмирають рослини, пересихають  річки, тільки слово залишається і несе крізь час голос людської душі, це воно пережило століття і покоління.
Вивчайте мову українську
Дзвінкоголосу, ніжну ,чарівну,
Прекрасну, милу і чудову,
Як материнську пісню колискову.






2016-2017 навчальній рік

Дзвенить,дзвенить шкільний дзвінок-
Нас закликає до навчання.
Ми поспішаєм на урок,
У перший клас-- у світ пізнання.




                 ГОДИНА  СПІЛКУВАННЯ  У  1   КЛАСІ
Тема : причини виникнення пожеж.
Мета: ознайомити дітей з причинами виникнення пожеж та з елементарними правилами протипожежної безпеки; формувати навички правильного користування сірниками, електрообладнанням; виховувати повагу до професії пожежника.
                                            Хід  заходу
І. Організаційний момент.
ІІ. Вступна бесіда.
--- Пригадайте, які служби створені для допомоги населенню у складних ситуаціях? З якою метою? За яким номером до них можливо телефонувати?
--- Сьогодні ми поговоримо і поміркуємо про вогонь, його корисну і шкідливу дію, вплив на життя людини. Ви повинні знати, вогонь--- серйозна стихія, ігри з ним небезпечні. Настав час вивчати правила. Від цих знань залежатиме ваше життя та життя оточуючих.

( Зустріч з п'ятикласницями.Повторення правил поведінки "наодинці вдома".Вікторина.Відкадування загадок.)

ІІІ. Робота над загадкою.
                                   Жувати ---не жую, а все поїдаю,
                                   Все тільки їм, а з голоду помираю.(вогонь)
ІV. Створення проблемної ситуації. «Чи корисний вогонь?»
---Дуже часто можемо чути: стережися вогню, будь з вогнем обережний, пожежа---страшна біда.
Можливо, варто відмовитись від вогню?
Гра  «Мікрофон».
V. Виступи учнів. Віршовані правила протипожежної безпеки
1. Якщо холоди настали----                               2. На вогні готують їжу,
   Допоможе нам вогонь.                                       Пиріжки мама пече.
  Він розтопить піч у хаті,                                       В кухні ти, малюк, не грайся
  Але ти стой осторонь.                                           Вогонь миттю припече.

                                          3.Летить ракета в небесах,
                                             Вогонь із сопла рветься---ах!
                                            Такий він сильний, мудрий,дужий.
                                            Вогонь потрібний людям дуже!
Висновок: без вогню людині жилося б важко. Вогонь став людям у великій пригоді. Жодного дня ми не можемо без нього обійтися. Отже, вогонь людям---друг.
VI.Робота в групах за малюнками.
---Поміркуйте, що і чому сталося?
Висновок: Причини пожежі можуть бути різноманітними, але завжди вона починається тому, що з вогнем поводилися необережно, або залишали без нагляду.
VII. Інсценізація «Виклик пожежників»
VIII. Підсумок. Гра «Добрий і злий вогонь»
( Діти сигнальними картками показують «добрий» чи «злий» )
1.Вогник наш товариш і друг,                 2.А в печі велетенській, у домні,   
  Ми без нього ,як без рук.                          Плавлять сталь сталевари невтомні.
Мама їсти нам готує                                  3.Ще вогонь нам хліб випікає
І за ним весь час пильнує.                           І від голоду нас захищає.
4.Вічний вогонь біля пам’ятника горить
Не забудь перед ним голову схилить.
                         5.А цей вогонь зі спортом дружить,
                           Спортсменам-олімпійцям служить.
                                     





Осінь щедра, прощавай!
 ( сценарій свята)

                                       Прикмети неповторні осінь має,
                             Вона своїми чарами вражає,
                                     Ну як про це пісень не проспівати,
                                    Коли в природі сумно і бентежно?
                             Красу у віршах хочем передати,
                                   Бо землю любим ми свою безмежно! 




Мета: вчити бачити красу рідного краю, милуватися її дарами. Розвивати спостережливість, творчі здібності. Виховувати любов до праці, шанобливе ставлення до хліба, повагу до традицій рідного краю.
(Зала прибрана вишитими рушниками, осіннім листям. У кошиках дари
 осені - овочі та фрукти. На задньому плані «прилавки» з вінками цибулі, часнику, овочами та фруктами. На «візку» морква, буряк, гарбузи.)
Обладнання та матеріали:
Фонограми пісень, сопілочки, гілочки з штучним листям, штучні колоски, коровай на вишитому рушникові; українські костюми, костюм Осені, костюми Гарбуза, Дині, Моркви, Цибулі, Капусти, Часнику, Картоплі,
Буряка, Огірка, Гороха; два кошики з картоплею для гри, кошик з буряками, пластмасові кільця – «лунки» для гри.


  ( Під фонограму української польки хлопчики, пританцьовуючи, стають
 в дві лінії навпроти один одного. Дівчатка стають посередині сцени.
 Дівчатка виконують пісню про калину, хлопчики грають на сопілці.) 

Ой, зроблю я сопілочку
З гілочки калини.
Буду в пісні прославляти
Рідну Україну.
(Приспів – хлопці грають на сопілках)
Ой, сопілочка з калини
Як ти гарно граєш
І на наше славне свято
Ти гостей скликаєш!
(Приспів – хлопці грають на сопілках)

1.     Шановні дідусі й бабусі,
Рідненькі татусі й мамусі!
Сьогодні свято буде в нас,
Тому зібрався весь наш клас!

2.     Ой який сьогодні день!
Повний золота, пісень,
Повний щастя, повний сонця,
Загляда в наше віконце.
То ж і ми часу не гаймо,
Нашу пісню заспіваймо.

(Діти виконують пісню про осінь)


3.     Невидимка ходить гаєм,
Всі дерева розглядає.
Найцікавіша пора.
Смійся, грайся дітвора.



( Зявляється дівчинка – осінь)
          Я – Осінь!
По землі простую швидко,
Кольори міняю.
І тепер на поле рідко
Сонце посилаю,
Щоб земля могла спочити
І набратись сили,
Бо ж вона пшеницю й жито
Для людей зростила.
Фруктів, овочів багато –
Усього доволі!
А тепер спочинок – свято
Буде в лісі, в полі…
А на землю дощик буде
Часто накрапати,
Щоб спочинок мали люди
І земелька – мати!
Щедрим золотом укрию
Гори і лісочки
І дощами гарно вмию
Всі поля й садочки.

          Ведуча:
Раді ми тебе вітати на нашому святі. Ось послухай, які чудові вірші діти вивчили про тебе!

4.     Тихо осінь ходить гаєм,
Ліс довкола аж горить.
Ясен листя осипає,
Дуб нахмурений стоїть.
    
5.     І берізка над потоком
Стала наче молода.
Вітер мовби ненароком
Їй косиці розпліта…

6.     Осінь. Осінь. Лист жовтіє.
З неба часом дощик сіє.
Червонясте, золотисте
Опадає з кленів листя.

7.     Діти ті листки збирають,
У книжки їх закладають.
З них плетуть вінки барвисті –
Червонясті, золотисті.
8.     Облетіло літо листячком із клена
Лиш ялинка в лісі сонячно – зелена!
Журавлі курличуть: « Летимо у вирій!»
Пропливає осінь на хмаринці сірій.

9.     Журавлі летять у вирій,
Шлють останнє « прощавай»,
Літечко з собою кличуть,
Забирають в теплий край.

10.                       Осінь наша осінь –
Золота година.
Неба ясна просинь,
Пісня журавлина.

    11. Бабиного літа
Довгі, білі коси…
І дорослі й діти
Люблять тебе, осінь…

    12.Та не тільки славна
За свою ти вроду
Урожай багатий
Ти несеш народу…

     13. Щедра і дорідна
Пахнеш ти медами,
Славиш край наш рідний
Зерном і плодами.
              ( діти співають пісню  « Осінь-чарівниця» )
Ведуча:
Багатий урожай дарувала нам осінь! Добре потрудились люди, щоб його зібрати! Розкажіть, діти, як ви допомагали зібрати славний
урожай.
( Діти розповідають, а хлопчик лягає посеред залу, готуючись заспівати пісню про Гриця.)

Ведуча:
Так, так! А це що за ледащо!
Діти:
Та це ж Гриць!
( Діти двічі його кличуть, він потягується та підводиться)

Діти: Грицю, Грицю, до роботи!
Гриць: В мене порвані чоботи!
Діти: Грицю, Грицю, до телят !
Гриць: В мене ніженьки болять!
Діти: Грицю, Грицю, молотити!
Гриць: Я нездужаю робити!
Діти: Грицю, Грицю, рубай дров!
Гриць: Кахи, кахи, не здоров!
Діти: Грицю, Грицю, спечи хліб!
Гриць: Кахи, кахи,  щось захрип!
Діти: Грицю, Грицю, іди їсти!
Гриць: Ой, чекайте, де ж тут сісти!


Ведуча:
-         Так, так. Працювати не хочеш, а їсти хочеш!
А ось таке прислів’я ти знаєш? 
 Х то не робить, ……………(той не їсть)
Хочеш їсти калачі………….( не сиди на печі)
-         Діти, а які ще прислів’я про працю ви знаєте?
Я впевнена, що в нашому класі усі діти працьовиті і ми зараз це доведемо.
( Проводимо рухливі ігри для батьків та дітей)

Гра « Картопля» - для дітей.
Дві команди по 8 чоловік. Навпроти кожної команди по 6«лунок»- маленькі кільця. У кожної команди по 1 кошику, в якому 6 картоплин. Один учасник від кожної команди бере по картоплині та кладе у лунку. Повертається до команди та віддає пустий кошик.
Інший учасник команди збирає ці картоплини і повертається з повним
кошиком і т. д. Перемагає та команда, в якій учасники швидше виконають це завдання.

Гра « Гарбузи» - для дітей.
Дві команди по 6 чоловік. Навпроти кожної команди спортивний круг «город».  У кожної команди по 1 повітряній кульці – « гарбузи».
Один учасник команди бере « гарбуза» між ноги та стрибає до «городу», залишає кульку, повертається до команди. Наступний учасник прибігає до « городу», бере «гарбуз» між ноги та несе до команди. І так по черзі. Перемагає та команда, яка швидше «збере гарбузи»

 Гра « Бурячки» для батьків.
4 мами та 4 тата стають у коло. В колі розсипані 7 буряків. Звучить
фонограма української польки – батьки танцюють. По закінченні музики потрібно швидко вхопити буряк. Вибуває той, хто без буряка.
З кожним учасником забираємо і 1 буряк. Гра продовжується до тих пір, поки не залишаться 2 учасники і 1 буряк. Перемагає той, хто першим візьме останній буряк.
 

   

 14. Чудова пора -  осінь!
 На городі - урожай!
 Що захочеш – те й збирай!
Огірки і помідори,
Морковицю і салат,
Цибулинки і перчинки,
І капусти цілий ряд!

Ведуча:
Так, дійсно, погляньте, скільки овочів та фруктів подарувала нам
осінь. А які саме, зараз відгадаємо.

   15.  Як не віриш – перевір.
На мені дванадцять шкір!
А гризнеш – в сльозах полинеш,
Бо я звуся – (цибулина).     

16. В темній я живу коморі,
А коса моя надворі.
Гарбузова я сестриця,
А зовуть мене – ( морквиця).

17.Ми – столові, ми – кормові,
Є брати у нас цукрові,
На полях ростем рядками,
Люди звуть нас – ( буряками).

18.Вузлувата і листата,
А доспію – головата.
На нозі стою одній,
Сто сорочок на мені. ( капуста)

19.Я – козак, розправлю чуба,
Блисну білим – білим зубом.
Ось до всіх я посміхнусь
На зубці враз розділюсь. ( часник)

20.Я на грядці сонцем сяю!
Родичів багато маю.
Гарбузову господиню
Усі знають. Хто я ? (Диня)

21.Круглий, мов сонечко,
     Щедрий, мов полечко,
     На черінь посунеться—
     І стоїть красується.
     З печі-- та на блюдо:
      Їжте мене, люди,
      На здоров’ячко! (хліб)  


Ведуча:Кожен знає, що хліб—найголовніше багатство.З роду в рід народ виховує дітей у пошані до хлібу та праці хлібороба

22.Слава урожаю на полях!
          Слава короваю на столах!
     Слава тим, хто зростив урожай!
     Слава тим, хто надбав коровай!

23.Пахне полем, колосками
Цей хороший урожай.
Працьовитими руками
Пахне красень – коровай!


24.У народі хліб, мов матір, поважають.
Ця шана з плином часу не зника.
І дорогих гостей завжди стрічають
З хлібиною в барвистих рушниках.




Ведуча:
Тож  вітаєм, любі гості, вас на нашім святі!
І щоб ви, як щедра осінь, всі були багаті.
І здорові, як водичка з джерела дзвінкого.
Всі ми зичимо вам щастя світлого, людського.
Ми з відкритим щирим серцем до гостей ідемо

І для вас на рушникові хліб і сіль несемо!





Сценарій свята  8 березня

Мета: -сприяти емоційно-позитивному сприйманню святкових подій, розвиткові позитивних особистісних рис і здібностей дітей засобами музичної діяльності;-реалізувати запити і творчі здібності дошкільників;-виховувати любов і повагу до найріднішої людини – мами, бажання їй допомагати, радувати її;-розвивати почуття товариськості, колективізму;-підвищити рівень самооцінки, самозначущості дитини за рахунок реалізації виконавських та імпровізаційно-творчих здібностей дітей і отримання позитивної оцінки за їх результати.



Хід свята

ВЕДУЧІ__ХЛОПЦІ:
Знову настала весна...
Знову свято вона принесла.
Свято радісне ,світле та ніжне,
Свято наших жінок дорогих.
Щоб сьогодні ви всі посміхались-
Наші діти для вас постарались.
Вам пора вже зручненько сідати.
Ми будемо вже починати!

Багато гостей до нас завітало:
Матусі, бабусі, дівчата,
Для вас влаштували ми свято!

Під музику « Великий блискучий вальс» Ф.Шопена у виконанні оркестра Поля Моріа до зали один за одним  заходять хлопці і зупиняються біля своїх стільців.

Хлопці:      1.А чому на наше свято запізнилися дівчата?

2.Де вони поділися? Чому так забарилися?

3.Я здогадуюся, друзі, ранок у дівчат в напрузі:

Гарні сукні треба одягти, макіяж святковий нанести!

4.А чому? Навіщо це, хлоп’ята?

5.А тому, що це й дівчаток свято!

Всі разом:     Тож зустрічаємо красунь – дівчаток!
                      І починаємо у залі свято!

Дівчата під музику « Великий блискучий вальс» Ф. Шопена у виконанні оркестра Поля Моріа одна за одною заходять до зали. Дійшовши до середини зали, йдуть в колону по одному в напрямку гостей. Підійшовши до гостей, вклоняються по черзі і розходяться: одна вправо, друга вліво і т.д.; зупиняються біля своїх стільчиків.

Дитина:               Сьогодні день ясний, чудовий!
                                Ми настрій маємо казковий!
                               Тому що веснонька прийшла!
                              І свято мамине усім нам принесла!

Дитина:               Усі в цей день матусь своїх вітають
                               І їм всього найкращого бажають.
                               Бажають, щоб вони були здорові,
                                Щасливі, радісні, красиві – пречудові!

Вчитель:             Ось і перший номер програми:
                             Повітряний цілунок для кожної мами!
                               (Діти посилають мамам повітряні поцілунки)
                            Як бачимо – це чудодійні дарунки –
                           Матусі розквітли від наших цілунків.

 Дитина:               Матусь своїх ми з радістю вітаємо,
                            І дружно й весело їм пісню заспіваємо!
 ПІСНЯ про свято.

 Дитина:               8 Березня – радісне мамине  свято!
                             Найкращого хочемо вам побажати!
                             Ви такі у нас розумні, чуйні, добрі,
                             Ви і лагідні, і ніжні, і хоробрі.

 Дитина:               Бажаємо ми вам здоров’я, радості і щастя,
                             Щоб у житті минули вас напасті,
                             Щоб сонечко для вас завжди світило,
                            Щоб дивлячись на нас, ви всі  раділи!

Дитина:               Щоб очі сяяли, а губи усміхались,
                             А руки всіх зігріти намагались.
                               Матусі, ми вас любимо
                              І кажемо вам прямо:
Діти (всі разом): Хай завжди буде сонце!
                             Хай завжди буде мама

Мама… Це прекрасне слово, яке промовив кожен із вас першим. Скільки спогадів і тепла таїть це магічне слово.
У мами найдобріші і найласкавіші руки, вони все уміють.
У мами найвірніше і найчутливіше серце - в ньому ніколи не згасає любов, доброта, ніжність.
Знайте наші дорогенькі бабусі і неньки - ви нам потрібні завжди, ми постійно потребуємо вашої любові і допомоги.
Отож, будьте завжди як Весна: ніжні, милі, ласкаві, а головне здорові.



Сценка “Що подарувати мамі (Василько і Вітя)”

Василько
.Всі з дарунками. І все для наших рідних мам.
І у мене мама. І яка! Сама най-найкраща. Я це точно знаю. От послухайте:

(Виходить Вітя)

Ми з товаришем гуляли,
Ми серйозно розмовляли
І не посварилися,
А порозумілися. 
-Знаєш, Вітя, - мовлю я,
Краща мама - це моя!

Вітя.

Ні,
Сперечатись нащо?
Мусиш вірити мені, -
Моя мама краща.

Василько.

Я товариша любив,
Сперечатись не хотів,
І повірили тому
Він мені, а я йому.
І обом приємно нам -
І мені і Віті (показує на Вітю)
Значить кожна з наших мам
Є найкраща в світі.

Вітя.
 Правда, Васильку, правда: Наші мами дуже хороші. І подарувати дуже хороше їм треба, дуже гарне.

Василько.
 Так от я ж про це й думаю… А ти, Вітю, вже придумав.

Вітя.
 Придумав! Отакенне велике - велике і цікаве-цікаве!

Василько.
 То скажи, що саме?!

Вітя. Я хочу мамі великого щастя! Хочу подарувати справжнього великого, сві
тлого щастя.

Василько.
 А ще всім мамам, , бабусям наше сердечне весняне вітання.

ВЕДУЧІ : На нашому святі присутнімами ваших мам і татусів.Вважається, що саме бабусі найбільше приділяють уваги малечі.
Бабця , бабуня, бабусенька...Чи можна перелічити слова, які ми вимовляємо, коли її кличемо на допомогу? Вона ніколи не відмовить, вона здається невтомна.
Тож хай завжди  Вам здоровиться, хай роки не знають меж, у сім'ях панує тільки злагода.

Не можна і наших бабусь позабути,
Як можна їх лагідне слово не чути?
Бабуся встає кожен день на світанку
Готує обід і співа колисанку.


Буває, що наша бабуся сумує
Буває, як юна, ретельно працює.
Всім нашим бабусям немає ціни.
Їх люблять онуки, бо добрі вони!

Пісня про бабусю.

Дитина:               Дарунки ці зробили ми умілими руками,
                             Щоб ними милувалися завжди бабусі й мами!
(Діти дарують подарунки своїм мамам і бабусям.)
Ведучі:
Дорогі жінки,дівчата!
Наші рідні і красиві!
Кращого немає свята,
Аніж те, що прийшло нині!
Це для вас сніги розтали,
Це для вас прийшла весна.
Ви собою полонили
 наші душі і серця .
Тож лишайтесь завжди милі,
Ніжні ,щирі,чарівні,
І вродливі , і красиві,
І розумні ,і прості!

Хай пролісок перший дарує вам ніжність,
А сонце весняне дарує тепло.
У березні вітер несе хай надію
І щастя ,і радість, і тільки добро!
Ведуча:               Скінчилося веселе свято!
                            Ми хочемо іще раз побажати:
                             Нехай довіку щастя буде з вами,
                              Сестрички й тітоньки, бабусі й мами!
   

2017-2018     навчальний рік



Мета: формувати поняття про Україну як незалежну державу, державні і народні символи; розвивати мовлення дітей, їхній світогляд; виробляти громадські якості: патріотизм, людяність ; виховувати любов і повагу до Батьківщини.
Обдаднання: карта Європи, виставка книжок про Україну, зображення державних символів, малюнки.

                                        Є багато країн на землі
                                        В них озера, річки і долини,
                                         Є країни великі й малі,
                                           Та найкраща завжди БАТЬКІВЩИНА !
-Чи здогадалися, про що піде мова сьогодні?
  Так, сьогодні ми поговоримо про нашу милу Батьківщину.Що для вас означає це слово? Складем асоціативний кущ.


                                                        БАТЬКІВЩИНА

Вірші про Україну читають учні.

  Моя Батьківщина- це вишеньки цвіт
  І верби над ставом й калина.
  Моя Батьківщина- це мрії політ,
  Це рідна моя Україна!

     Моя Батьківщина- це рідна сім’я,
     Затишний куточок і хата.
     Це мама, татусь, бабця, дід і я,
     Всі рідні і друзів багато.

Моя Батьківщина – це згода і мир,
Та небо бездонне, чудове.
Це пісня чудова, що лине до зір,
Й дитинство моє світанкове.

     Моя Батьківщина- ліси і поля,
     Від них в нас і радість, і сила.
     Це найсвятіша і рідна земля,
     Що кожного з нас народила.

                                      ПРО ДЕРЖАВНІ СИМВОЛИ
Україна – незалежна держава.24 серпня 1991 року було ухвалено Акт проголошення незалежності України, за яким Україна ставала самостійною, демократичною доржавою. Виборовши волю, вона визначила свою символіку: герб, прапор, гімн.
  --- А що означає саме слово  ГЕРБ ?
Це ключ до історії роду, міста , держави, символічний знак.
Існує близько 40 версій про походження нашого тризуба. В одній йдеться про те, що герб є уособленням трьох природніх сил --- повітря, землі, води.Вважається також, що герб—
це частина корони, яку носили київські князі. Також тризуб символізує мир, творчу працю, спорідненість поколінь.
---Що вам відомо про Державний Прапор?
Сьогодні він постійно майорить на будинках Верховної Ради України, Кабінету Міністрів, місцевих рад народних депутатів, у святкові дні на будинках міністерств та відомств, інших державних і громадських організацій, установ і закладів. Синьо-жовтий прапор піднімається при відкритті міжнародних конференцій, під час офіційних церемоній, при врученні спортивних призів. Він символ міцності і незалежності держави України.

ПРАПОР
Прапор--- це державний символ,
Він є в кожної держави;
Це для всіх ознака сили,
Це для всіх ознака слави.
Синьо-жовтий прапор маєм:
Синє небо ,жовте жито,
Прапор свій оберігаєм,---
Він--- святиня, знають діти.
Прапор свій здіймаєм гордо,
Ми з ним дужі і єдині,
Ми навіки є народом
Українським в Україні.

Національний гімн України---це урочиста пісня---символ нашої державної єдності. Слова гімну «Ще не вмерла України...»написав у 60-х роках ХІХст. Павло Чубинський, музику---Михайло Вербицький. Гімн звучить на ознаменування сили, слави і могутності держави.Слухати гімн потрібно стоячи, мовчки, із гордо піднятою головою.
     Разом гімн, прапор і герб називаються державними символами.  
Мова, якою ми розмовляємо,---українська.Вона є державною мовою в країні. Про це записано в основному законі нашої держави ---  Конституції.Для нас українців вона---найдорожча, найніжніша. За милозвучність її називають солов’їною.

Солов’їну, барвінкову, колосисту ---на віки---
Українську рідну мову в дар дали мені батьки.
Берегти її, плекати буду всюди й повсякчас,
Бо єдина---так, як мати,---мова кожного із нас.

                                        ПРО НАРОДНІ СИМВОЛИ
Ми живемо в той час, коли відроджуються національні традиції, відроджується те, що було забуте роками.У кожного народу є свої символи-рослини, символи-тварини. З цими споконвічними символами пов’язане все життя народу.
---Хто може назвати ці символи? Що вам про них відомо?
Калина---це символ надійної життєвої опори, родинного бдагополуччя й достатку.Це символ рідної землі, отчого краю, батькової хати.Вона ---їх оберіг.
Найпоширеніше дерево в Україні---це верба.Вона оберігає оселі, надає сили і довголіття.

                                     ПІДСУМОК
Про українців кажуть, що це народ мужній, сильний, працелюбний.Сьогодні всі вами милувалися  ---і батьки і вчителі. Адже ми вас любимо і думаємо про те, якими ви виростите, ким станете. Ви ---наша надія, майбутнє України. Ми прикладаємо багато зусиль для того, щоб майбутнє це було добрим і щасливим, щоб росли ви справжніми українцями із гарячими серцями, розумними головами, чистими помислами.
Щоб цвіла Україна моя,
Ми даємо обіцянку нині,
Вчитись так, щоб набуті знання
Пригодились моїй Батьківщині. 







                                   Бесіда: «ВОГОНЬ БУВАЄ РІЗНИМ»
Мета:розвивати в дітей розуміння того, що гра з сірниками призводить до біди; навчати правил поведінки з вогнем у побуті і виховувати відповідальність за свої вчинки.
Обладнання: плакати, малюнки.
                                                      ХІД  БЕСІДИ
Вогонь дає тепло і світло
І затишок приносить в дім.
І навіть серденько розквітло,
Якщо вночі ти поруч з ним.

                     Тобі не страшно ,друг,у домі,
                      І всюди музика бринить.
                      Історії ще не відомі
                      Почути можеш кожну мить.

Лиш телевізор слід ввімкнути—
Побачиш і почуєш все.
Але уважним треба бути,
Тоді вогонь добро несе.

                      Коли немає вдома мами
                       І ти лишився сам один,
                      Не грайсь ніколи сірниками,
                       Бо ти слухняний в мами син!

Ліхтарик краще засвітити,
Як стало в хаті темно вмить.
Не треба свічечку світити,--
Від неї може все згоріть.

Сьогодні ми поговоримо про вогонь, якийдля кожного з нас може бути і другом , і ворогом. Частіше він є  добрим і турботливим другом, який дарує людям тепло і світло.
   Вогонь прийшов до людей ще сивої давнини, коли вони жили в печерах.Поступово люди навчилися ним користуватися і зрозуміли, що вогонь може бути добрим помічником і захисником.
  Страшну силу вогню люди відчували давно і тому завжди боялися його.Однак вони відчували і його добру волю. Тому поступово навчилися приборкувати вогонь і керувати ним.Але як його добути? Це було одвічною таємницею для перісної людини, великою загадкою.Вогонь приходив на землю від блискавки і лише тоді, коли небо сердилося.У ті години було дуже страшно, усе довкола освічувалося різким блакитним вогнем.А коли ночами було холодно, то дуже хотілося, щоб вогонь прийшов у темну печеру.Але як це зробити? Тоді люди придумали ось що...Коли від блискавки спалахувало сухе дерево, то після грози воно ще димілоі в ньому залишався жар.Одного разу людина взяла цей жар і занесла в печеру, де купкою лежало сухе листя і гілля.Жар дуже пік руки, і вона кинула його на купку, яка вмить спалахнула.Стало страшно, але так цікаво, що людина не вибігла, а зачекала, що буде з того.Вогонь освітив темну печеру, наповнив її теплом. І людина зрозуміла, що їй треба для тепла і світла.Відтоді, коли чоловіки йшли на полювання, жінки і діти збирали гілочки, складали їх у центрі печери. Вони по черзі стежили за тим, щоб вогонь не погас.Життя людини зовсім змінилося.Їй було вже не так страшно у своєму житлі, адже коли горів вогонь, хижі звірі не наважувалися зайти.


  Минуло чимало часу, коли люди зрозуміли, що вони й самі можуть добувати вогонь.А трапилося це так. Одного разу людина взяла суху паличку і почала нею наполегливо терти об суху деревину, щоб зробити дірочку. І раптом пішов дим. Вона аж злякалася з того дива й кинула деревину у сухий мох.Мох задимівся й звідти вирвався маленький язичок полум’я. Як же здивувалася людина! Вона зрозуміла, що зробила відкриття—добула вогонь.Тепер вогонь можна було здобувати тоді, коли це було потрібно.
   Трішки згодом людина змайструвала з каменю свого першого ножа, їй треба було, щоб ніж був гострий, а тому вона терла камінь об камінь до того часу, аж поки він не нагрівся так, що вона не могла його втримати.Людина  кинула своє знаряддя на сухе листя, і воно зодиміло.Малесеньке полум’я лизнуло трісочку, сухий листочок ,  що лежав поруч. Людина здивувалася ,але зрозуміла, що від сильного тертя каменя об камінь теж виникає вогонь.Тепер людина стала ще розумнішою, бо знала вже декілька способів видобування вогню.Це вже був прогрес, але видобувати вогонь було дуже важко.Тому людина завжди думала над тим , як це зробити легше.Вона придивлялася, прислухалася, придумувала, пробувала і з часом приходив успіх.
   На вогонь можна дивитися безкінечно, він приваблює, зачаровує, наводить людину на роздуми.

А що таке ВОГОНЬ? (відповіді учнів)
Коли він буває ДРУГОМ?
Коли він буває ВОРОГОМ? (робота в групах)

Знайомство з історією виникнення сірників та запальничок.
                                                     Чи знаєш ти що…
На перший погляд, немає нічого простішого за коробку сірників. Але в дійсності історія створення сірниківдосить цікава. Вважається, що прототипами сірників були сухі гілки. За допомогою їх давні люди розводили вогонь. Пізніше їх місце зайняли природні мінерали, здатні давати іскри. Вже потім були огниво і кресало. І тільки китайці вже в 570 році нашої ери стали насичувати палички для тертя сіркою.
Дуже важливу роль у винайденні сірника відіграло відкриття в 1669 році відставником із Гамбургу Хеннінгом Брандом білого фосфору. Він вивчив праці відомих алхіміків того часу з наміром отримати золото. Але в результаті дослідів випадково утворився якийсь білий порошок, що мав дивну властивість світитися. Бранд назвав його «фосфор», в перекладі з грецької – «світоносний».
Англійський фармацевт Джон Уокер придумав свій винахід, як це часто буває, випадково. В 1826 році він змішував хімікати за допомогою палиці. На кінці цієї палиці утворилась засохла крапля. Щоб позбутися її, фармацевт чиркнув палицею по підлозі. Спалахнув вогонь! Уокер став експериментувати і 7 квітня 1827 року відбулась перша комерційна операція: Уокер продав адвокату Ніксону перші сірники.
Однак Уокер, який демонстрував свій винахід всім підряд, так і не спромігся його запатентувати. А ось Семюел Джонс, який якось був присутній при такій демонстрації, відразу зрозумів ринкову вартість винаходу. Він назвав сірники «люциферчиками» і став продавати їх тонами, незважаючи на те, що з «люциферчиками» були деякі проблеми – від них смерділо і при загоранні навколо розлітались хмари іскор.
В 1847 році хімік Шретер зробив відкриття, після якого сірники стали безпечними. Він отримав червоний фосфор, який не був отруйним. І вже в наступному році в склад головки сірників входили сірка, бертолетова сіль, перекис марганцю і клей. А випуск «люциферчиків» поступово припинився.
В 1910 році американська компанія Diamond Matchпершою отримала патент на безпечні для здоров’я сірники. Важливість цього винаходу була настільки значимою, що президент США Уільям Тафт публічно звернувся до власників патенту і попросив їх відмовитися від авторських прав. Компанія погодилася і 28 січня 1911 року відмовилась від будь-яких прав на свій винахід. Тому зараз сірники належать фактично всім.
Згодом з’явились і перші сірникові коробки. Спочатку вони були дерев’яні, а потім бляшані. Вже тоді на коробки клеїли етикетки, які не стільки давали інформації, як прикрашали сірники. Це призвело до появи цілої гілки колекціонування – філуменії.

                                                Дізнайся більше:
Це просте приладдя було створене порівняно недавно: знайомим нам сірникам трохи більше 150 років. Коли вони змінили в побуті кресало, вже щосили працювали ткацькі верстати, ходили потяги і пароплави.
На сірниках як на винаході сміливо можна ставити маркування «Зроблено в Європі» — у них немає однієї батьківщини, як немає і одного творця. Їх вдосконалювали майже півстоліття в декількох країнах. Ланцюжок відкриттів, який призвів до їх створення, почався в 1805 році з француза Жана Луї Шанселя, який створив «мочальні» сірники. На дерев'яну паличку наносилась суміш бертолетової солі і цукрової пудри. Її занурювали в сірчану кислоту — відбувалась хімічна реакція з виділенням полум'я. Ось тільки носити з собою пляшечку з сильнодіючою кислотою було вельми небезпечно.
У 1830-х у Франції та Німеччині почалось виробництво сірників, схожих на нинішні, але з додаванням фосфору. Вони легко запалювались об будь-яку поверхню, що виявилось проблемою: сірники могли спалахнути навіть від тертя один об одного в коробці. До того ж білий фосфор, який тоді використовувався, надзвичайно отруйний.
Вирішальне слово в доведенні винаходу до кондиції сказали шведи. Професор Каролінгського інституту Густаф Ерік Паш замінив білий фосфор на нешкідливий червоний. Крім того, він запропонував додавати фосфор не в сірникові голівки, а наносити його на окрему пластинку, терку, розмістивши її на коробці. Але слава творця сучасних сірників дісталась фабриканту Юхану Лундстрему, який скористався патентом Паша, чий термін дії закінчився. За «свій» винахід він отримав медаль на Всесвітній Паризькій виставці 1855 року, а зручні та безпечні сірники повсюдно стали називатись «шведськими».
З тих пір сірники мало змінились. Це просочена парафіном осикова соломка з голівкою, основні «робочі» компоненти якої — бертолетова сіль і сірка. При терті червоний фосфор, який входить до складу терки, вступає з бертолетовою сіллю в реакцію. Від нагріву сірка спалахує і запалює дерево. Втім, власне сірки в сірниковій голівці близько 4%, зате вчетверо більше меленого скла, яке посилює тертя. Крім того, до складу «сірки», як в побуті називають сірникову голівку, входять різні барвники і кістковий клей.

Нині  для того щоб запалити вогонь, є чимало різних пристосувань.Це сірники, газові запальнички, електричні запальнички. Але ми повинні пам’ятати, що пожежа—страшна біда.Вогонь забирає і дорослих і малих, і звірів, і речі.
                           Тож давайте повторимо провила безпеки
                                           (запис на дошці)
НЕ ГРАЙСЯ СІРНИКАМИ
НЕ РОЗПАЛЮЙ ВОГНИЩ
НЕ НОСИ ЗАПАЛЕНІ ПАЛКИ
НЕ ПУСКАЙ ПІДПАЛЕНИХ ПАПЕРОВИХ ЛІТАЧКІВ
НЕ ЗАСВІЧУЙ СВІЧКУ САМОСТІЙНО БЕЗ БАТЬКІВ
НЕ БАВСЯ ЗАПАЛЬНИЧКОЮ                НЕ ЗАБУДЬ НОМЕР СЛУЖБИ БЕЗПЕКИ  101            



СПОРТИВНЕ СВЯТО
ТЕМА: мама, тато і я---спортивна сім'я.
МЕТА: сприяти фізичному розвитку, зміцнювати здоров'я, виховувати почуття дружби, зміцнювати сімейні стосунки.


Сім’я-- це пристань і гавань,
Сюди повертаєшся знов
Із мандрів далеких і плавень.
Тут вічно панує любов
                  
Тебе тут завжди пам’ятають
Куди б ти не їхав, не йшов,
На тебе постійно чекають
Увага, турбота, любов.

Сімейний вогонь палає,
Теплом наповнивши дім.
Хай таато маму кохає,
Хай щастя не зраджує їм.

Добридень вам усім:
Знайомим і незнайомим!
Всім великим і малятам!
Запрошуємо всіх на спортивне свято
Воно у нас буде незвичне
Щось чудове і величне!

В нашій школі знову свято.
Чути музику і сміх.
На спортивнім святі нині
Ми вітаємо усіх.

Обіцяєм, що не буде
Ніхто нині сумувати.
Всіх ми кличем разом з нами
Участь в конкурсах узяти.

                          ПІСНЯ
Щоб рости і гартуватись,
Стать міцними, як броня,
Фізкультурою займатись
Треба, друзі, нам щодня!
 
Приспів:
Як слід загартуватись
Настала нам пора.
Фізкульт-ура! Фізкульт-ура!
Фізкульт-ура!
 
Нам пілюлі та мікстуру
В зимовий холодний день
Заміняють фізкультура,
Обтирання крижане.
 
Приспів.
 
Чи ангіні, чи застудам
Кажем: "Геть з-перед очей!"
Ковзани і лижі любим,
Дружим з шайбою, м'ячем.
 
Приспів.


У хлопців наших характер спортивний.
Вони чемпіони майбутні у нас.
І спритні, і дужі,
тож зовсім не дивно,
Що з ними бадьорість приходить у клас.


У наших дівчаток характер не гірший.
Вони полюбили скакалки, мячі.
Вони відставати не звикли від інших,
Тож спробуй на вулицях їх дожени!



Спортивний характер у нашого класу.
Ми друга плече відчуваєм завди.
І всім нам давно уже ясно:
Хто дружить зі спортом --- не знає біди.


Кожен день по розпорядку
Ти роби завжди зарядку.
Для здоров’я вона---плюс.
Намотай собі на вус!


                            ЗАРЯДКА

Спортивні змагання
Почати пора.
Нумо дружно скажем:
Фізкульт-ура!!!


СПОРТИВНІ  ЕСТАФЕТИ

  1. «Дощить»
  2. «Влуч у ціль»
  3. «Вправи на дихання» (надування повітряних кульок)—для тат.
  4. «Стрибки на скакалці» (за 1 хв.)—для мам.
  5.  «Біжи обережно»
  6.  «Переправа» (татусі складають руки криселком і переносять дітей до позначки)
  7.  «Бій півників»
  8.  «Лижники»


ВІКТОРИНА

  1. Як часто проводяться Олімпійські ігри?
  2. Скільки гравців у футбольній команді?
  3. Назвіть зимові види спорту.
  4. У якій країні відбулися перші Олімпійські ігри?



Зрозуміло і відомо,
Що приємно буть здоровим.
Тільки треба знати,
Як здоровим стати.

В обіймах літа і зими
Ти, друже, спорт приймай завжди!
Щоб рости і розвиватись—
Фізкультурою займатись
Треба, друзі, нам щодня!!!

Здорові діти—нація здорова,
Багата Україна і чудова.
Тож, діти, ви здоровими ростіть,

В майбутнє добрими ідіть.


Година спілкування.Пізнавально-розважальна гра
      «Космічна подорож маленьких українців»
Мета: ознайомити дітей з історією святкування Всесвітнього дня авіації і космонавтики, узагальнити і систематизувати знання учнів про космос, виховувати бажання оберігати, захищати все, що нас оточує, виховувати товариські якості, вміння співпрацювати, кращі моральні якості.
                                        ХІД      ЗАХОДУ
І. Вступне слово
   -Сьогодні все людство відзначає Всесвітній день авіації і космонавтики. Саме  12 квітня  1961 року перший землянин, здійснивши один виток довкола Землі в космічному кораблі, «Восток-1», відкрив шлях у космос.
  -- Назвіть його прізвище?                                                                                                              Кожен космонавт дуже довго тренується, вчиться. А в Україні є де повчитися, бо Україна – космічна держава.Українське походження мали такі творці теорії польоту у світовому просторі, як Костянтин Ціолковський, Микола Кибальчич, Юрій Кондратюк.У Київському політехнічному інституті свого часу вчилися Сергій Корольов і Володимир Челомей (конструктори ракетоносія «Протон»). Хоча порох винайшли китайці, але перший поштовх для розвитку ракетної техніки в Європі дав українець Олександр Засядько. Першим додумався використрвувати ракети для польоту людини в космос теж був українець—Микола Кибальчич. Сергій Корольов –конструктор.
   Чудовим проявом міжнародного співробітництва в освоєнні Всесвіту став політ українського космонавта  ... (Леоніда Каденюка)...на борту американського корабля «Шатл», який стартував 19 листопада 1997року. Цей політ тривав 16 діб.

ІІ. Іспити для майбутніх космонавтів.
     Клас поділений на 2 команди.

                            ***Загадки-добавлянки
Океани й континенти                                 Ті-ті-ті...його сигнали
Гори й ліс, міста й поля;                             В морі судно наздогнали.
Це, малюк, твоя планета.                            Капітан повинен знати
Називається...( Земля)                                 Звідкіля штормів чекати.
                                                                        Де цунамі може бути
                                                                        А пильнує це ...( супутник).


Всі від нього навкруги                                 В небі куля вогняна.
Набираються снаги.                                      Має довгий хвіст вона.
Тільки ранок настає,                                      То не зірка, не планета.
Виглянь у віконце!                                         Здогадалися?...( комета).
Всім вогонь життя дає
Променисте...(сонце).             
                                 ***Невагомість
Поставити ноги одна перед одною так, щоб пятка торкалася носка другої ноги, заплющити очі, розвести руки в сторони і почерзі торкатися пальцем руки кінчика свого носа.  Хто не виконав – вибуває.

                               ***Зорепад
Запитання задаються почерзі гравцям команд. За кожну правильну відповідь---зірочка.За правильну відповідь на питання суперника—дві зірочки.
·        Як називають людей, які побували в космосі?
·        Як називається наша планета?
·        Як називається спорядження космонавта?
·        Який стан примушує людину і предмети втрачати свою вагу і ставати легшими за пух?
·        Як на космічному кораблі називають кругле віконце?
·        Як називаеться шар повітря, яким дихає все живе на землі?
·        Як називають місце, де готують та запускають космічні ракети, супутники та міжпланетни станції?
Як називають шлях, яким летить супутник навколо планети?

                            ***Склади слово
З окремих букв скласти слова – назви планет  ( Меркурій, Венера, Земля, Марс, Юпітер, Сатурн, Уран, Нептун) Кожне окреме слово має свій колір.

                            ***Зустріч з інопланетянами
Командою намалювати уявного інопланетянина.

ІІІ. Підбиття підсумків.
      Підрахунок отриманих зірочок.Визначення переможців.




Виховна година на тему:
                                         
Надзвичайні ситуації.
 Тема: Надзвичайні ситуації. Дитина та аварійна ситуація
Мета: узагальнити знання учнів про аварії, їх негативний вплив на життя людини; навчити правил поведінки під час аварій на підприємствах; виховувати самодисципліну, рішучість, милосердя.
Обладнання: зошит, підручник, картки, мультімідійна дошка.

Хід уроку:

      I.      Етап орієнтації.
- Доброго вам дня, діти!
                         А тепер сідайте, діти,
                                      Домовляймось- не шуміти
                                   Руку гарно піднімати,
                         Чітко, в лад відповідати,
                         На уроці не дрімати,Кращі знання здобувати.
Як ваші справи? Ви готові до уроку? Тоді ми розпочнемо.
        Повідомлення теми і мети .
   II.      Етап цілеспрямування.
     - Що означає поняття   НАДЗВИЧАЙНА СИТУАЦІЯ ?  
 ( надзвичайна ситуація – це порушення нормальних умов життя і діяльності людей)                                                                                           Вони можуть бути природними , техногенними, соціальними.
  Природні - це стихійні лиха
 
         А що саме відноситься до стихійних лих, ви дізнаєтесь коли відгадаєте загадки.
       1. Явище, що утворюється під час інтенсивного випадання снігу.( Снігові замети ).
       2. Підземні поштовхи, що виникають в надрах землі. ( Землетрус ).
      
        3. Затоплення місцевості в результаті підйому рівня води в річці, озері, морі (Повінь ).
        4.  Вітер, великої руйнівної сили і великої тривалості. ( Буря )..      
       
                 

У наш час вони почастішали, тому що стала складнішою техніка, стало значно більше машин, не всі люди, які обслуговують техніку, сумлінно ставляться до своїх обовязків.
   Сьогодні ми поговоримо про аварії, стихійні лиха, їх негативний вплив на життя людей, про правила поведінки під час аварій та стихійних лих.
 - Отже, що таке аварія?
 -Аварія – це надзвичайна ситуація, що викликана діяльністю людини, що не дотримується техніки безпеки і що загрожує здоров’ю та життю людей.

                                        Аварії


                     
           
       Транспортні                                                                 Промислові     
         
( Поїзд, літак, корабель)                                            ( Завод, фабрика, АЗС)
                                                                                
 У 1986 році 26 квітня на Чорнобильській АЕС сталася аварія. Вона призвела до загибелі багатьох людей і значного забруднення радіоактивними речовинами великих територій України, Росії, Білорусії та інших країн.
      -Про які надзвичайні ситуайії в світі ви чули?
- Діти, давайте поміркуємо, чи є в нашому районі, чи області підприємства, аварії на яких можуть загрожувати здоровю і життю людей.
- Який негативний вплив на здоровя людей можуть здійснювати ці підприємства?
Як же захистити населення під час аварійних ситуацій?
Про аварійні ситуації, стихійні лиха повідомляють по радіо чи телебаченню. Коли ви чуєте завивання сирен чи гудки треба увімкнути радіо чи телевізор. Сигнал сирени означає « Увага всім! ». ВИ увімкнули радіо чи телевізор і слухаєте розпорядження начальника штабу ЦО. Треба уважно слухати і виконувати ці розпорядження.
Хто допомагає людям у надзвичайних ситуаціях?
                     Що потрібно взяти з собою?
Робота в групах.
   *  Ознайомитися й повідомити про грізне природнє явище та план дії.
  *  Опрацювати і виконати завдання
1 група. Скласти діалог між « потерпілим» та « оператором » служби 101.
Ситуація « У приміщенні пожежа »
2 група. Ситуація «В підїзді багато диму ». Потрібно…
а) відчинити вікна у підїзді і провітрити його;
б) повідомити батьків, сусідів;
в) вибігти на вулицю і закричати;
г) викликати пожежно-рятувальну службу;
д) доповніть своїми прикладами.
3 група. Ситуація. Ви самі вдома. Раптом по радіо передали що стався викид отруйних речовин в атмосферу місцевості. Підкресліть правильні варіанти поведінки.
- продовжувати займатися своїми справами;
- негайно закрити вікна, кватирки, двері;
- повідомити батьків, зателефонувати їм;
- вибігти на вулицю, подивитися, що відбувається;
- уважно слухати подальшу інформацію про аварію і виконувати поради дорослих.
Під час аварійних ситуацій ми не залишаємось наодинці з бідою. Для допомоги людям існують спеціальні служби. У цих службах працюють професіонали. В Україні е день рятувальника, який відзначають 27 жовтня.
- Які ж служби належать до рятувальних? ( розгляд малюнків ).
- За якими номерами можна викликати ці служби? ( 101 102 103 104).

Розгляд ситуації
Дмитрикові було сумно і він виглянув у вікно. Побачив пожежні машини, які з увімкненою сиреною мчали вулицею. « Цікаво, подумав хлопець, - а як швидко вони прибувають на місце пожежі?». Набрав номер 101 він викликав пожежну команду до однокласниці, яка жила в будинку напроти.
     Пожежники прибули дуже швидко…
     Дмитрик відчував вину за те, що примусив пожежників дарма приїхати, але заспокоїв себе « Все ж таки я їм влаштував добре тренування».
Чому не можна виправдати дій Дмитрика?
Сьогодні ми дуже багато говорили про надзвичайні ситуації. Адже під час такого лиха гинуть ні в чому невинні люди. За чиїсь помилки ми платимо людським життям.

ІІІ. Закріплення матеріалу.
А тепер я хочу перевірити, які ви на уроці були уважні.
Які служби ви знаєте? Назвіть номера телефонів!
Що таке аварія?
Які бувають аварії?
Які ваші дії, якщо виникла пожежа?
Що необхідно робити при землетрусі?
Перша допомога – це?

ІV. Підсумки заходу.
Мені сподобалось як ви працювали на уроці. Дякую вам.
А закінчити урок хочу таким віршем.
Людство прагне Всесвіт осягнути
І себе у ньому зрозуміть,
А тривожне « бути чи не бути»
Страшно над планетою висить.
На землі – у домі вселюдському-
Протиріч і негараздів тьма.
Будьмо ж, діти, обережні в ньому –
Іншого житла у нас нема.







1 комментарий:

  1. Я Артур Борис, житель / громадянин Республіки Росія. Мені 52 роки, я підприємець / бізнесмен. Одного разу у мене були труднощі з фінансуванням мого проекту / бізнесу, якби не добрий друг, який познайомив мене з містером Бенджаміном Лі, щоб отримати позику на суму 250 000 доларів США у його компанії. Коли я зв’язався з ними, пішло лише п’ять робочих днів, щоб завершити процес кредитування та перевести його на мій рахунок. Навіть маючи погану кредитну історію, вони все одно пропонують вам свої послуги. Вони також пропонують усі види позик, такі як кредити на бізнес, житло, особисті позики, автокредитування. Я не знаю, як подякувати їм за те, що вони зробили для мене, але Бог винагородить їх згідно зі своїм багатством у славі. Якщо вам потрібна термінова фінансова допомога, зв’яжіться з ними сьогодні електронною поштою 247officedept@gmail.com Інформація про WhatsApp ... + 1-989-394-3740

    ОтветитьУдалить